Štefánikova trieda 84,
Vstup zo zadnej strany!
janyikova@biovitalcentrum.sk
Tel: 0911 700 710

Trápia vás občas alebo dokonca častejšie svrbenie a sčervenanie pokožky tváre, podráždenosť, úzkosť, závraty, pálenie záhy, nadúvanie, črevné problémy, hnačka, bolesť žalúdka, nevoľnosť? Trpíte migrénami, arytmiou, náhlymi výkyvmi tlaku, ekzémami, psoriázou, opuchmi, žihľavkou, rôznymi alergiami, zápalmi dutín, astmou, dýchacími problémami, bolesťami kĺbov, či pocitom celkovej slabosti? Za touto pestrou škálou symptómov môže stáť zvýšená hladina histamínu v krvi. Ale je histamín skutočným nepriateľom, vinníkom, ktorý nám ubližuje, môže za naše problémy, ktorého sa máme obávať?

Čo je vlastne histamín?

Histamín v prírodnej forme je súčasťou tela rastlín aj zvierat a má kľúčový význam pre naše zdravie. Naše telo si ho vyrába z aminokyseliny histidín. V malom množstve prúdi v našej krvi a plní viaceré funkcie:

  • každodenne nás chráni pred toxínmi z vonkajšieho prostredia
  • má pozitívny vplyv na delenie a rozmnožovanie buniek
  • v mozgu plní funkciu hormónu bdelosti – vďaka nemu sme schopní okamžite podať výkon, má vplyv na učenie a pamäť, znižuje chuť do jedla
  • vyplaví sa pri úraze, traume, či infekcii
  • zúčastňuje sa na procesoch obranyschopnosti, reguluje krvotvorbu, aktivuje energetické dráhy.
  • je dôležitý neurotransmiter (molekula, ktorá prenáša správy medzi bunkami).

(HIT) = stav nerovnováhy medzi zvýšenou hladinou histamínu a neschopnosťou organizmu ho primerane odbúrať.

HIT môže byť „skrytým vinníkom“, ktorý spôsobuje množstvo nepríjemných symptómov, ktoré sú uvedené v úvode článku. Reakcia na histamín sa veľmi podobá symptómom, ktoré vyvoláva alergia na potraviny alebo potravinová intolerancia. Dá sa rozoznať, kedy ide o HIT, kedy o typickú alergiu a kedy o potravinovú intoleranciu? Je ťažké ich odlíšiť, ale existuje rozdiel.

Prečítajte si , ako Vám vieme pomôcť, aby bola HIT raz dva len zlá spomienka.

Pri alergií na potraviny, imunitný systém abnormálne, „hystericky“ reaguje na určitú zložku potravy, ktorá nemusí byť sama o sebe škodlivá a nemusí mať rovnaký vplyv na iných ľudí. Alergická reakcia sa objavuje pomerne rýchlo, aj minimálna dávka alergénu v jedle môže vyvolať alergickú reakciu. Reakcie môžu byť mierne, ale aj vážne, potenciálne aj smrteľné (anafylaxia).

Pri potravinovej intolerancií sa nepríjemné symptómy prejavia neskôr, môže to byť aj niekoľko hodín po jedle. Dôjde k nim vtedy, keď má telo problém spracovať niektoré látky – zložky v jedle alebo ak tieto látky majú na telo nepriaznivý účinok. Pri potravinovej intolerancií však imunitný systém nezohráva žiadnu rolu, nikdy neohrozuje život, aj keď môže vyvolať vážne symptómy. Potravinová intolerancia sa líši od alergie aj tým, že reakcia je kumulatívna, nie okamžitá.

Využite možnosť a zistite, ktoré potraviny Vám nerobia dobre.

Ako je to pri HIT?

Čo sa deje s histamínom v našom tele, aká hladina je pre nás bezpečná  a čo spôsobí, že sa zvýši natoľko, že nám ubližuje? Prečo sa symptómy veľmi menia, raz sa reakcia objaví inokedy nie? Tieto otázky si kladie veľa ľudí, ktorým bola určená diagnóza HIT. Je to preto, lebo hladina histamínu sa neustále mení – klesá a stúpa na základe mnohých okolností. Problémy sa objavia iba vtedy, keď sa prekročí istá hranica.

Predstavme si svoje telo ako nádobu, do ktorej sa vmestí určité množstvo histamínu. Naspodku nádoby je vždy malé množstvo histamínu, nutného pre život.

Vytvára si ho telo na to, aby nás chránil  pred alergiami, pomáhal pri fungovaní mozgu a tráviaceho systému. Keď je človek citlivý na vonkajšie alergény, napr. vdýchne peľ, jeho telo vyprodukuje viac histamínu. Hladina v nádobe trocha stúpne. Ak sa dostane do styku s ďalšími látkami, na ktoré je citlivý, napr. roztoče, chlór,… hladina znova o trocha stúpne.

 Ak potom skonzumuje jedlá s vysokým obsahom histamínu, napr. syr, paradajky, salámy, špenát, nakladané uhorky alebo tekutiny ako víno, čierny alebo zelený čaj, každá z týchto potravín o niečo zvýši hladinu histamínu v nádobe.

Ak človek navyše trpí zníženou tvorbou enzýmov HTM a DAO, histamín sa nerozkladá v dostatočnej miere, hromadí sa v tele – nádobe až po okraj a nakoniec sa vyleje. Tou „poslednou kvapkou“ môže byť vždy niečo iné, iná potravina, iný alergén, takže reakciu môže vyvolať vždy iná udalosť. Zakaždým, keď sa nádoba naplní, spustia sa  symptómy. Pritom nikdy nejde o jednu udalosť, ale o súbor viacerých faktov, ktoré spôsobili naplnenie nádoby. Preto sa HIT niekedy ťažko identifikuje.

Histamínová toxicita je stav, ktorý pacient zažíva po konzumácií potravín s vyšším obsahom histamínu a môže spôsobiť rôzne prejavy. 

Rizikové sú 3 typy potravín a látok:

  1. Potraviny bohaté na histamín – fermentované potraviny, skladované ryby a mäso, údeniny, baklažán, paradajky, špenát, strukoviny, jahody, sušené ovocie, orechy, zrejúci syr, kyslá kapusta, kečup, horčica, ocot, víno, spracované mäso (alebo varené jedlo, ktoré je skladované do druhého dňa), klobásy, mäkkýše, konzervované jedlá a polotovary.                                 
  2. Uvoľňovače histamínu – potraviny schopné uvoľňovať histamín priamo z tkanivových buniek, aj keď samotné môžu byť nízkohistamínové (citrusy, kiwi, ananás, papája, slivky, fazuľa, strukoviny, čokoláda, kakao, pšeničné klíčky, surový vaječný bielok, konzervanty, glutamát, aditíva, azofarbivá, benzoáty – chemikálie zabraňujúce skazeniu spracovaných potravín, zubných pást a deodorantov ).
  1. Potraviny, ktoré bránia správnemu fungovaniu enzýmu DAO – patrí sem alkohol, čaje čierny, zelený, mätový, energetické nápoje a niektoré lieky proti kašľu, antireumatiká, analgetiká, antidepresíva a lieky blokujúce vit.B6

Najväčším zdrojom histamínu v potravinách nie je samotné jedlo. Sú to baktérie prítomné na potravinách, ktoré prirodzene produkujú histamín ako súčasť metabolického procesu. Kvôli tomu patria fermentované potraviny medzi zakázané pre ľudí s histamínovou intoleranciou (aj keď sú inak veľmi zdravé). Preto sa tiež neodporúča dojedať zvyšné potraviny (ktoré ste nedojedli, keď boli čerstvé) – už sa na nich totiž mohol vytvoriť dostatok baktérií na vyvolanie symptómov.

Môže za rozvoj HIT aj stres? Stres – na strane jednej môže byť príčinou zvýšenej koncentrácie histamínu, na strane druhej – histamín ovplyvňuje náš nervový systém. Rozšírením ciev v mozgu vplyvom histamínu sa u citlivých ľudí môže spúšťať migréna. Histamín pôsobiaci na nervové zakončenia spôsobuje  svrbenie, rovnako však ovplyvňuje aj funkcie CNS, akými sú bdelosť alebo chuť do jedla.

Diagnostika HIT: V súčasnosti neexistujú žiadne testy na diagnostiku HIT so 100 % účinnosťou. Diagnostika sa zisťuje primárne meraním:

  • aktivity DAO v krvnom sére
  • hladiny metylhistamínu  v moči.

Nízka aktivita DAO a vysoká hladina histamínu sú ukazovateľmi HIT.
Najlepším ukazovateľom pravdepodobnosti existencie tohto ochorenia je, ak budete 4-6 týždňov dodržiavať eliminačnú, nízko-histamínovú diétu. Ak sa vaše príznaky po tejto diéte zlepšia alebo čiastočne vymiznú, pravdepodobne máte HIT. Dobrou správou je, že histamínová diéta je väčšinou len dočasná. Postupne sa črevo lieči a vaša schopnosť metabolizovať histamín sa zvyšuje. Následne môžete pomaly začať zavádzať do vašej stravy stále viac potravín (bez príznakov).Tiež mnohí ľudia prostredníctvom eliminačnej stravy zistia, že vôbec nereagujú na niektoré vysoko histamínové potraviny. Preto často stačí, keď vylúčia zo stravy 1 – 2 potraviny, ktoré im spôsobujú problémy.

Je HIT doživotný problém?

Väčšina  prejavov HIT je len dočasných. Hladiny enzýmu sa menia, stav závisí aj od kondície čreva, stresu a iných faktorov. Preto môžu ľudia vnímať obdobia, keď sa cítia lepšie a potom znova horšie. Vo väčšine prípadov sú tieto problémy prechodné, vyprovokované liekmi, stimulantmi, potravinovými prísadami, životným štýlom = zlými stravovacími návykmi a nevhodnou stravou.

Tráviaci trakt na tieto „ útoky“ reaguje zápalom, čo spôsobuje nižšiu tvorbu DAO enzýmu. Jeho tvorbu však je možné aj pozitívne ovplyvniť a to konzumáciou potravín s nízkym obsahom histamínu a potravín obsahujúcich prírodné antihistaminiká, obsahujúce flavonoid kvercetín (jablká, červené hrozno, čierne ríbezle, červená cibuľa, cesnak, petržlen, brokolica, hlávkový šalát).

Dôležitá je konzumácia potravín bohatých na vitamíny a minerálne látky. Mnohé vysoko-histamínové potraviny sú veľmi zdravé a prospešné pre organizmus. Ak by ste ich teda vyradili bez príčiny alebo by sme ich dlhodobo škrtli z jedálneho lístka, mohli by vám chýbať veľmi dôležité zdroje výživy.

Pri prevencií aj liečbe HIT je najdôležitejší pravidelný prísun vitamínov C, B – hlavne B6,B12,B9 (kyseliny listovej), medi a zinku.

Na záver

Tolerancia voči histamínu je u každého iná. Množstvo, ktoré tolerujete vy musíte zistiť sami na sebe. Niekoho organizmus dokáže zvládnuť omnoho vyššie množstvá, u niekoho aj malé množstvo vyvolá migrénu, hnačku, či iné príznaky.

Histamínová intolerancia nie je smrteľná. Neskracuje život, ale vie nám ho poriadne znepríjemniť… Mnohí histaminici si bez problémov zvyknú na nízko-histamínovú diétu. Navyše vďaka nej zistia, že sa cítia omnoho lepšie. Majú viac energie, netrápia ich nepríjemné bolesti hlavy, ekzém, únava, hnačka, nadúvanie…

Prvým krokom je rozlúčiť sa s potravinami, ktoré vám viditeľne nerobia dobre (po ktorých zjedení sa vždy objavia príznaky). Toto je však vysoko individuálne a musíte si to odsledovať sami na sebe. Ak máte pocit, že vám je zle po každej potravine, ktorú skonzumujete, je nutné začať dodržiavať prísnu diétu. Vtedy zvyknú príznaky ustúpiť a vy môžete postupne (po jednej a v malom množstve) skúsiť zaradiť zakázané potraviny. Nezabúdajte počúvať svoje telo a jesť potraviny, po ktorých sa cítite dobre.

Prečítajte si , ako Vám vieme pomôcť, aby bola HIT raz dva len zlá spomienka.

Najnovšie články

Adresa

Biovital centrum s.r.o.
Štefánikova trieda 84,
Nitra
Vstup zo zadnej strany!

Otváracie hodiny

Po – Pia - Podľa objednávky
Je možné dohodnúť sa na termín mimo pracovných dní.

Kontakt

Biovital centrum s.r.o.
Štefánikova trieda 84,
Nitra
Vstup zo zadnej strany!